حکمرانی دیجیتال چیست؟ مروری بر حکمرانی دیجیتال

حاکمیت دیجیتال چارچوبی است که نحوه مدیریت منابع و عملیات دیجیتال سازمان‌ها، به ویژه دولت‌ها و سایر نهادهای عمومی، را تعریف می‌کند. این چارچوب شامل ایجاد سیاست‌ها، استانداردها و رویه‌هایی برای استفاده از فناوری دیجیتال، مدیریت داده‌ها و تضمین پاسخگویی است. در اصل، حاکمیت دیجیتال در مورد چگونگی اتخاذ و اجرای تصمیمات در حوزه دیجیتال است که همه چیز را از مدیریت وب‌سایت گرفته تا امنیت داده‌ها در بر می‌گیرد.


حکمرانی دیجیتال چیست؟

حکمرانی دیجیتال چیست؟

حکمرانی را می‌توان به عنوان عمل یا فرآیند اداره یا نظارت بر کنترل و هدایت چیزی (مانند یک کشور یا یک سازمان) تعریف کرد. برای سازمان‌ها، حکمرانی دیجیتال به سیستم‌ها و فرآیندهای داخلی اشاره دارد که ما برای مدیریت حضور دیجیتال خود استفاده می‌کنیم، از جمله:

-ایجاد قوانین عملیاتی شفاف
-تعریف مسئولیت‌ها و خطوط اختیارات
-ایجاد سازوکارهایی برای اطمینان از رعایت آن قوانین و اختیارات

جامعه دیجیتال نیازمند حکمرانی صحیح است. فناوری‌های نوظهور، نوآوری، توسعه اقتصادی و پایداری را تقویت کرده‌اند. با این حال، تحول دیجیتال مداوم باید ریشه در رویکردی امن، فراگیر، پایدار و انسان‌محور داشته باشد - رویکردی که از دموکراسی محافظت می‌کند و به حقوق بشر احترام می‌گذارد.


چرا حکمرانی دیجیتال مهم است؟

چرا حکمرانی دیجیتال مهم است؟

حقوق دیجیتال برای همه افراد ضروری است و دولت‌ها هم باید تلاش کنند تا اطمینان حاصل کنند که هیچ‌کس از این امر مستثنی نیست و به هر فرد فرصت کسب مهارت‌های حیاتی دیجیتال و مشارکت کامل در محیط دیجیتال را می‌دهد.

در حال حاضر، حکمرانی دیجیتال به عنوان توسعه و به‌کارگیری اصول، هنجارها، قوانین، رویه‌های تصمیم‌گیری و برنامه‌های مشترک توسط دولت‌ها، بخش خصوصی و جامعه مدنی، در نقش‌های مربوطه‌شان، درک می‌شود که تکامل و استفاده از محیط دیجیتال را شکل می‌دهد.

همانطور که یک مجله سردبیر دارد، باید کسی مسئول تجربه عمومی در یک وب‌سایت دولت باشد. حاکمیت دیجیتال مشخص می‌کند که چه کسی مسئول مدیریت و عملکرد وب‌سایت‌ها و خدمات دیجیتال سازمان شما است. این شامل محتوا، طراحی، زیرساخت فنی، امنیت، بودجه و مدیریت محصول، پروژه و برنامه می‌شود. یک ساختار حاکمیتی قوی، اعتماد عمومی را از طریق عملکرد سازمانی بهتر و نتایج بهتر برای مشتری بهبود می‌بخشد.


چگونه حکمرانی دیجیتال را پیاده‌سازی کنیم؟

چگونه حکمرانی دیجیتال را پیاده‌سازی کنیم؟

هر حاکمیتی باید یک ساختار حکمرانی سراسری داشته باشد که هم جهت‌گیری استراتژیک سطح بالا و نظارت را فراهم کند و هم مدیریت و هماهنگی روزمره ابتکارات دیجیتال را انجام دهد.

چند نکته وجود دارد که هنگام ایجاد ساختار خود باید در نظر بگیرید. نهاد حکمرانی سراسری باید قدرت داشته باشد و اعضا باید:

- نقش رهبری در ساختار حکمرانی دیجیتال موجود آژانس شما داشته باشند
- توانایی هماهنگی بین خطوط کسب‌وکار آژانس را داشته باشند
- تعاملات منظم با مدیران آژانس مسئول ارائه خدمات وب و دیجیتال داشته باشند
- تجربه طراحی و ارائه وب‌سایت‌ها و خدمات دیجیتال کلیدی آژانس، از جمله وب‌سایت اصلی را داشته باشند
- تجربه تفسیر و اجرای سیاست‌های وب و دیجیتال را داشته باشند
- تجربه کار با جوامع عملیاتی در سطح دولت را داشته باشند

علاوه بر این، هر آژانس باید یک رهبر ارائه تجربه دیجیتال داشته باشد، همان‌طور که در اقدام آژانس شناسایی رهبر ارائه تجربه دیجیتال در ، «ارائه تجربه عمومی اول دیجیتال» الزامی است. با رهبر ارائه تجربه دیجیتال آژانس خود همکاری کنید تا تلاش‌های آژانس را با استراتژی و اهداف سراسری دولت هماهنگ کنید.

یکی دیگر از مؤلفه‌های کلیدی حاکمیت این است که اطمینان حاصل شود که کارکنانی که دارایی‌های دیجیتال را مدیریت می‌کنند، زبان مناسبی در توصیف موقعیت‌های خود برای توصیف این وظایف دارند. توصیف موقعیت دقیق کارمندان را قادر می سازد تا در برنامه های عملکردی خود برای این کار مهم و پیچیده اعتبار کسب کنند. رهبران ارشد همچنین باید زبان مناسبی در برنامه های عملکردی خود در ارتباط با ارائه خدمات دیجیتال داشته باشند تا از مسئولیت پذیری و نظارت اطمینان حاصل کنند.


دکتر ثنایی
محمدرضا ثنایی
مدرس و مشاور تحول دیجیتال

من محمدرضا ثنایی دانش آموخته کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترای مدیریت آی تی هستم. در سال های گذشته به عنوان استاد دانشگاه و  مشاور هوش مصنوعی، تحول دیجیتال و هوش تجاری BI  با کسب و کارهایی در ابعاد مختلف و در صنایع مختلف همکاری داشته ام.

رویکرد من به کسب و کارها، تحلیلی و مبتنی بر داده و هوش تجاری می باشد، که به من اجازه می‌دهد تا استراتژی‌هایی ایجاد کنم که متناسب با نیازهای خاص هر کسب‌وکار باشد. همچنین با ارائه راهکارهای زیادی در زمینه هوشمند سازی کسب و کارها  باعث ارتقاء آنها شدم.
علاقه ام به آموزش باعث شد تا کارگاه ها و سمینارها و کلاس های آموزشی متعددی در این زمینه ها برگزار نمایم. و به کسب و کارها و افراد کمک کرده تا مهارت های هوش تجاری خود را بهبود بخشند.

من همچنین سخنران کنفرانس ها و رویدادهای مختلف بوده ام، و بینش و استراتژی های خود را با دیگر متخصصان این حوزه به اشتراک گذاشته ام. تلاش من در این روزها کمک به دستیابی اهداف شرکت ها از طریق ارائه خدمات مشاوره ای BI  بروز و مفید میباشد. من خود را متعهد می دانم که با آخرین روندها و فناوری های هوش تجاری و هوش تجاری به روز بمانم تا بتوانم موثرترین و خلاقانه ترین استراتژی های ممکن را در اختیار مشتریان خود قرار دهم.

بیشتر


مقاله قبلیمراحل تحول دیجیتال؛ 6 مرحله تحول دیجیتال: راهنمای گام به گام
مقاله بعدی
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه